Romania educata, faza pe restructurare

Cateva osbservatii pe marginea unui nou episod din epopeea proiectului Romania Educata. Guvernul lucreaza intens la o strategie de implementare. Via Edupedu.ro gasiti aici fisa de sinteza a programului – https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2021/07/Fisa-de-sinteza_06072021.pdf

  1. Inspectoratele școlare județene se vor desființa, iar în locul lor vor fi create Centre Județene pentru Invățământ Preuniversitar (CJ-IP). Aceste instituții sunt fostele ISJ-uri, vor fi tot în subordinea Ministerului Educației …”
    2. „Noul ARACIP (instituția care evaluează calitatea în învățământul preuniversitar și care acreditează școlile și grădinițele private și de stat) va fi format la nivel județean din Direcții Județene de Asigurare a Calității și Inspecție Școlară (DJACIS).”
    3. „Se vor desființa și Casele Corpului Didactic, urmand a fi înlocuite de Centre Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale (CJ-FCARE).”

Adica avem 2 structuri teritoriale judetene la care se schimba doar denumirile si la care se adauga o noua structura teritoriala judeteana. Noua structura judeteana de control/acreditare este inutila din mai multe motive.

  • demografic Romania este in declin, numarul in scadere de elevi impune restructurarea drastica a numarului de scoli eventual ar fi nevoie doar de centre regionale de acreditare.
  • centrele judetene de acreditare vor fi rapid politizate cu numiri de lucratori care raspund unor prioritati politice locale, deci acreditarea nu ar trebui descentralizata ci sa fie protejata de agenda locala politica.
  • casele corpului didactic ar trebui mutate in subordinea noilor Centre Județene pentru Învățământ Preuniversitar CJ-IP, adica fostele inspectorate scolare pentru ca au atributii legate de domeniul „resursei umane si parcurs profesional”
  • in loc sa restructureze organizarea adminstrativa prin programul „Romania educata” se multiplica structurile birocratice si adminstrative fara sa fim siguri ca obiectivele ambitioase vor fi atinse.
    Parerea mea este ca Romania educata nu se bazeaza pe o analiza a tendintelor la nivel scolar in Romania ci mai mult pe rezolvarea adminstrativa a unor disfunctionalitati. Fisa de sinteza a Romaniei educate data de Edu pedu aici https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2021/07/Fisa-de-sinteza_06072021.pdf
    ofera un set de tinte de atins (pp. 7-9) pana in 2030 dar nu se spune nimic foarte clar cu date si indicatori unde suntem cu educatie in 2021 pe diferitele capitole.
  • In fine.
    La. p. 9 „Structura sistemului de educație trebuie să susțină performanța fără a afecta echitatea, să încurajeze continuarea studiilor prin rute flexibile, certificăriprofesionale și examene naționale centrate pe competențe, iar consilierea școlară să devină un sprijin real pentru toți cei implicați: elevi, părinți și cadre didactice.”

Am sublinat ideea de baza emisa de Ministerul Educatie cum ca structura sistemului de educatie ar fi ceva diferit de performanta, care structura eventual sa sustina performanta elevului dar sa nu afecteze echitatea. Nu stim la ce se refera ? adica sa nu fie un sistem prea exigent si selectiv ci sa aiba toti posibilitatea sa se educe sau e vorba ca performanta necesita reforme dar sa nu fie afectate intereselor celor din structura ? Este si neclar si dubios sa contrapui ideea de perfomanta idei de echitate.

In general abunda ideile vagi si pompos formulate si la care cu greu poti asocia anumite grade de certitudine ca solutiile gasite vor fi si cele corecte sau necesare.

Publicat de

Claudiu Degeratu

Sunt sociolog si expert in securitatea națională, internațională, NATO, UE, apărare si studii strategice. Am lucrat in cadrul MApN in diferite funcții timp de 13 ani si continui sa ma implic in acest domeniu ca expert independent. Am apariții la tv si radio si particip la conferințe de profil. Mai multe detalii despre mine găsiți pe Linkedin.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.