Elicopetere cu elice si frenezia acordurilor fara valoare

Pe scurt

Ministrul Nasui si Directorul IAR Barsov, gen. lt. Laurian Anastasof au mai semnat in 17 februarie a.c. inca odata acelasi acord fara valoare cu AIRBUS, document care a mai fost semnat tot degeaba in 13 februarie 2017.

Disperat, directorul AIRBUS, astazi a iesit la presa sa repete ce tot repeta din 2016 incoace „noi am adus si instalat o fabrica de elicoptere dar nu ne dati comenzi pentru productie.”

Cronologie din sursa HOTNEWS:

13 aprilie 2017 – Airbus Helicopters si IAR au semnat un Acord General de cooperare exclusiva pentru producerea in Romania a elicopterului multirol H215M, un aparat de zbor greu, bimotor. In prezenta lui Neculai Banea, directorul general al IAR.

16 martie 2021 – Hotnews confirma ca MAPN nu are in vedere sa dea comenzi pentru elicoptere pana in 2030.

17 martie 2021 – Airbus Helicopters şi IAR au semnat un acord de Cooperare Industrială în vederea personalizării elicopterului H145M pentru misiuni de atac pentru forţele armate române, în prezenţa lui Claudiu Năsui si a directorului IAR Generalul-locotenent (r) Laurian Anastasof  .

18 februarie 2021 – Hotnews – Fabrica de elicoptere de la Brașov, deschisă de Airbus de mai bine de patru ani, are în acest moment activitățile înghețate. „Nu pot să o susțin în contextul actual, într-o piață dificilă, nu pot susține costul unei fabrici care nu are o activitate”, a declarat CEO-ul Airbus Helicopters, Bruno Even, într-un interviu acordat HotNews.ro. Oficialul francez spune că firma încă mai așteaptă un semn clar de la Guvern, un prim contract pentru minimum 16 elicoptere pentru Armată. MApN tocmai ce precizase pentru HotNews.ro că nu are în vedere înlocuirea bătrânelor IAR 330 Puma decât abia după 2030, însă șeful Airbus crede că Guvernul poate schimba această planificare dacă vrea să impulsioneze cooperarea industrială.

Nu cred ca ministrul Nasui si mai ales directorul IAR gen. lt. Anastasof nu cunosteau situatia in care se afla proiectul de colaborare cu francezii de la AIRBUS si atunci este cu atat mai ciudata situatia sa repeti ceva care s-a dovedit a fi un gest lipsit de profesionalism.

Cu atat mai mult directorul IAR Anastasof ar fi trebuit sa faca altceva de la numirea lui din septembrie 2020 iar ministrul Nasui ar fi trebuit sa se asigure ca aduce comenzi de la Armata sau aduce un raspuns sincer ca nu avem comenzi de dat si ca ne oprim aici cu colaborarea cu AIRBUS. In schimb a preferat sa semenze ca si ministrii din alte guverne si sa faca o poza.

Publicat de

Claudiu Degeratu

Sunt sociolog si expert in securitatea națională, internațională, NATO, UE, apărare si studii strategice. Am lucrat in cadrul MApN in diferite funcții timp de 13 ani si continui sa ma implic in acest domeniu ca expert independent. Am apariții la tv si radio si particip la conferințe de profil. Mai multe detalii despre mine găsiți pe Linkedin.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.